Internetåldern ställer 
              nya krav
             | 
        
         
          |    Eftersom digitalisering sker både 
              då   verk   
              skapas, produceras och distribueras så blir gränserna 
              oskarpa. Den digitala tekniken skapar möjligheter, men innebär 
              också ett hot.  
              
            Idag är det möjligt att återskapa och distribuera 
              identiska kopior av ett orginalverk till nästan ingen kostnad, 
              och detta ifrån din egen dator. Lika enkelt kan du hitta och 
              ladda ner vad andra skapat eller publicerat på Internet för 
              eget bruk. Men användningen av fildelningsprogram har 
              ställt frågorna om   upphovsrätt   på sin spets. 
              Förlag, producenter och   rättighetshavare   har agerat kraftigt mot piratkopiering. Strävan att internetanpassa 
              bibliotek och utbildningar samt underlätta för personer med funktionshinder har gjort att avtal om digital 
              kopiering förhandlats fram, exempelvis det nya kopieringsavtalen med Bonus Copyright Access för grund - och gymnasieskolan samt för universitet- och högskola.  
              
Den svenska upphovsrättslagstiftningen har ändrats flera gånger under senare år främst på grund av 7 olika EU-direktiv som alla syftat till att modernisera och harmonisera de olika medlemsländernas upphovsrättslagar.   | 
          Viktigast var upphovsrättsdirektivet 
          (2001/29/EG) som införlivades i svensk lag den 1 januari 2004.  
              
            Förändringarna innebar i korthet: 
            
              -  att internetkopiering begränsades så att upphovsmannen 
                    alltid måste ge sitt tillstånd innan en låt, 
                    film, foto eller text får göras tillgänglig på 
                internet. Fildelningsprogram som Kazaa m.fl. förbjöds
 
                         
              - att rätten att kopiera litteratur (även studentlitteratur) 
                för privat bruk begränsades
 
              - att rätten att skapa kopior för privat bruk för 
                privatpersoner inskränktes 
 
              - att det blev tillåtet med digital kopiering i undervisningsmiljö 
                under vissa förutsättningar 
 
              - att rätten att framställa exemplar till personer med funktionshinder utvidgades. Enligt 17 §  har var och en nu rätt att framställa de   exemplar av ett verk som en person med en funktionsnedsättning behöver för   att kunna ta del av verket, utan att betala upphovsmannen eller fråga om   lov. Se  Specialpedagogiska Skolmyndigheten SPSM:s hemsida  för en utförligare förklaring.
 
             
           |