Upphovsrättsliga "problem" och funderingar - exempel på situationer att diskutera
         | 
        
         
   
        
         
          | 
 Innan man bestämmer sig för på vilket sätt 
              man ska reglera frågan om rätten till upphovsrättsligt 
              skyddade   verk   som tillkommit i undervisning inom högskolan, kan ett 
              antal situationer behöva diskuteras. Här är några exempel på vad som kan vara viktigt att ta upp: 
                 
            
              - Hur hanterar man situationen när den anställde läraren 
                som skapat ett upphovsrättsligt skyddat undervisningsmaterial 
                säger upp sig? Vem har då rätt till det han skapat? 
                Om flera tillsammans producerat materialet, hur gör man då?
 
                   
              - Hur hanteras ett material som en lärare tagit fram på 
                sin fritid och som används vid undervisning på högskolan?
 
                   
              - Hur hanteras ett material som en lärare ombeds av högskolan 
                att ta fram för en specifik utbildning, mot att han får 
                undervisningsfri tid eller annan kompensation?
 
               
             
            
             | 
           
              - Hur omfattande rättigheter anser sig högskolan eller 
              institutionen behöva?
 
               
               
              - Ska den lärare som framställt ett upphovsrättsligt 
                skyddat undervisningsmaterial ha särskild ersättning 
                för det? Hur mycket?
 
                 
              - På vilket sätt kan högskolan disponera över 
                upphovsrättsligt skyddat material som en student producerat?
 
                 
               
             
            Studenternas producerade material
            I en modern och flexibel utbildning kommer otvivelaktigt frågor 
              att uppkomma som rör hanteringen av studenternas upphovsrättsligt 
              skyddade material.  
         
            
           |