| FrågorVi är en lärargrupp som tillsammans skapat ett 
                    mycket omfattande kursmaterial på vår högskolas 
                    webbserver. Kurserna innehåller sammanfattande, pedagogiska 
                    texter om ämnet, rikligt med illustrationer, animeringar, 
                    filmklipp länklistor m.m., som stöd för studenternas 
                    lärande. Var och en av oss har haft ett tydligt ansvar 
                    för varsitt kursmoment, men annars har vi agerat bollplank 
                    åt varandra och samarbetat över gränserna. 
                    Projektet har finansierats med både externa och interna 
                  medel.    Nu har jag just fått ett erbjudande om ett jobb med 
                    bättre villkor på en annan högskola och en 
                    av kollegorna i teamet ska pensioneras.                   i/ Vi undrar nu alla vem som äger upphovsrätten 
                    till kursmaterialet?
   
   i/ Hur 
                reder vi upp det här så att alla blir nöjda?    iii/ Hur 
                undviker vi att hamna i en tvist i framtiden? | Svari/ När man skall nysta upp rättigheterna till 
                  sammanställningar av material så får man dela 
                  upp rättigheterna i två nivåer: Rättigheterna 
                  till innehållet samt rättigheterna till sammanställningen 
                  som sådan (hela kursmaterialet sammantaget).    Rättigheterna till innehållet i kursmaterialet 
                    innehas av den/de skrivit texten, illustrerat, animerat, gjort 
                    filmavsnittet m.m. Står Ni själva som kreatörer 
                    till allt innehåll, eller finns det delar som skapats 
                    av annan från vilken Ni då måste söka 
                    tillstånd? Till de delar man inte kan urskilja en persons 
                    skapande/självständiga kreation föreligger 
                    gemensamt upphovsmannaskap.    I de fall då materialet skapats inom ramen för 
                    en anställning, har i normalfallet arbetsgivaren rätten 
                    att nyttja materialet inom sin normala verksamhet, se tumregeln. 
                    Här gäller dock särskilda regler för universitetslärare, 
                  se lärarundantaget.   Har materialet tagits fram "på uppdrag" 
                    av arbetsgivaren eller annan, och finansierats av denne för 
                    detta, så har arbetsgivaren/uppdragsgivaren en rätt 
                    att nyttja materialet på sätt som framgår 
                    av uppdragsavtalet eller förutsättningarna för 
                    uppdraget. Får man i uppdrag att sätta samman material 
                    till en viss kurs, så måste också uppdragsgivaren 
                    ha rätt att i vart fall, även utan uttryckliga avtal, 
                    nyttja materialet till den kursen.    ii/ Har vare sig arbetsgivare 
                    eller uppdragsgivare några rättigheter till materialet, 
                    så blir det istället avgörande hur de olika 
                  inblandade har diskuterat (avtalat) sinsemellan.    Vilken användning förutsågs då man 
                    arbetade fram materialet? Exklusivt användande i just 
                    den här kursen vid den här läroanstalten, eller 
                    fritt fram för de enskilda kreatörerna att använda 
                    sitt material i andra sammanhang? Några rättigheter 
                    för de andra att utan tillstånd använda "ditt" 
                    material i andra sammanhang? etc.    Rätten att ändra materialet eller vidare överlåta 
                    rättigheterna till vidare till annan måste diskuteras (avtalas) 
                  särskilt.    Nästa led i rättighetsprövningen är att 
                    utröna om det finns ett upphovsrättsligt samt (databas)producentskydd 
                    till kursmaterialet (sammanställningen) som sådant.  Sammanställningar  av material anses originella i sig om urvalet och/eller arrangemanget 
                    av det ingående materialet är originellt. Ett originellt 
                    arrangemang av material kan t.ex. vara pedagogiska, annorlunda 
                    och intressanta kopplingar/länkar mellan de olika delarna 
                    av materialet.    Den/de som varit kreativa i urvalet/arrangemanget av innehållet, 
                    har ett upphovsrättsligt skydd mot att någon kopierar/ tillgängliggör  detta sätt att välja ut/arrangera. Även i denna 
                    del får prövas om det föreligger en anställnings- 
                    eller uppdragssituation som gör att rätten till 
                    nyttjandet av sammanställningen övergått till 
                    arbetsgivare/uppdragsgivare.    En ytterligare komplicerande faktor är att det kan 
                    finnas ett närstående skydd för den "producent" 
                    som genom att investera väsentligt (pengar eller andra 
                    resurser) legat bakom framställandet av sammanställningen. 
                    Utdrag (kopiering) eller återanvändning (tillgängliggörande) 
                    av väsentliga delar av innehållet i sammanställningen 
                    får då inte ske utan producentens tillstånd, 
                    oavsett vilka andra tillstånd som erhållits.   iii/ Framtida oenigheter/tvistigheter 
                    kan man möjligen undvika genom att så tidigt som 
                    möjligt, gärna redan innan man sätter igång 
                    med kursmaterialet, diskutera igenom alla villkoren för 
                    användandet av innehållet och sammanställningen 
                  som sådan:  
                    Vilket material som skall förvärvas 
                      av andra (och då villkoren, kostnaderna för detta) 
                      alternativt ta fram själva. Hur skall materialet få 
                      användas av kreatören själv, av de andra, 
                      av lärare på kursen, av universitetet/högskolan 
                      samt i vilka miljöer (kurswebben, på Internet, 
                      etc.). Och om du inte längre är kvar själv, 
                      skall "ditt" material då plockas bort, skall 
                      några ändringar få göras, skall materialet 
                      få "säljas" (överlåtas vidare) 
                      till andra intresserade, etc. etc.    Ha också bra ordning på vem som har gjort vad, 
                    det underlättar avgörandet av upphovsmannaskapet 
                    till de olika delarna. Finns finansiärer så bör 
                    man redan från början ta reda på om de skall 
                    vara att anse som producenter (är därmed rättshavare) 
                    till sammanställningen, eller om det är fråga 
                  om annan form av finansiering. |