| FrågaVad måste jag som lärare tänka på 
                    när jag vill återanvända inspelat material 
                    från t.ex. videokonferenser  
                  i en nätbaserad kurs?   i/ När gästföreläsare/ experter från 
                    andra högskolor eller organisationer medverkar?  
  
   ii/ När 
                    studenter gör redovisningar via  videokonferens  av grupparbeten eller enskilda arbeten, eller medverkar i gruppdiskussioner/debatter 
                  som är obligatoriska/ examinationsgrundande?    
 iii/ Vid 
                  andra möten där videokonferens används?
   iv/ Om 
                    banden senare även kan komma att användas för 
                    forskningsändamål (en av mina doktorander studerar 
                    kommunikation i globala team). Kan jag få hjälp med 
                  förslag på avtalsunderlag?  | Svari/ När material  spelas in kan två olika typ av rättigheter komma i fråga. Det är  upphovsrätten  till det framförda  verket  (föreläsningens manus/ text) samt den utövande konstnärens  (föreläsarens) rätt att bestämma över sitt framförande av verket, se närstående  rättigheter.    Föreläsningar, föredrag och liknande är en form av (vanligtvis inte  nedtecknade) litterära verk. Att spela in föreläsningen är detsamma som att  framställa ett exemplar av föreläsningen samt av framförandet av föreläsningen.  Det innebär att man måste ha tillstånd från föreläsaren för att spela in och för  dess tänkta användning.    Så länge  inspelningen endast tillgängliggörs inom en sluten 
                  krets  t.ex. via en  lösenordsskyddad webbplats eller "streaming" till de studenter som gick på  kursen vid den här perioden, så krävs inget ytterligare tillstånd för detta.  Tillstånd krävs däremot om inspelningen görs tillgänglig för allmänheten via en  "öppen" streaming-service. Det är inte tillåtet att klippa och ändra i  föreläsningen utan tillstånd.                     ii/ När studenter  framför verk, t.ex. redovisar "arbeten" eller medverkar i gruppdiskussioner/debatter,  kan de också ha ett närstående skydd som utövande konstnärer för sina  framföranden. För att få spela in dessa framföranden samt för framtida ev. kopiering  och tillgängliggörande av inspelningarna krävs tillstånd från studenterna.    Tillstånd  kan erhållas genom t.ex. en informations- och samtyckestext, som närmare beskriver  vilka typer av inspelningar som kommer att göras under utbildningen samt hur  dessa inspelningar eventuellt kommer att användas. Detta är än mer viktigt om framförandena  är examinationsgrundande och inspelningarna ska arkiveras.   iii/ Inspelningar  vid t.ex. Skype- och videokonferenser, bör ha samtliga närvarandes samtycke för  det fall föredragen/diskussionerna skulle innebära framföranden av verk.  Bestämmelserna om skydd för personuppgifter kan också bli aktuella.     Uppspelningar/framföranden inför en konferensgrupp, av tidigare inspelat  material eller annat, kräver tillstånd till detta, om inte konferensgruppen är  att se som en sluten krets, se tillgängliggörande för allmänheten.                     iv/ Det finns  egentligen inget upphovsrättsligt hinder mot att använda offentliggjort (!) skyddat  material i sin forskning.    Forskaren kan använda inspelningarna i sin forskning såtillvida  att han kan framställa exemplar för privat bruk av det material han vill studera  närmare, och citera de delar han vill kommentera i sin forskning. Det  innefattar dock ingen rätt att framställa kopior till sina kollegor, utan för  detta krävs tillstånd, t.ex. genom att organisationen tecknat en avtalslicens  som täcker den användningen. |