Upphovsrättsliga "problem" och funderingar - exempel på situationer att diskutera
|
Innan man bestämmer sig för på vilket sätt
man ska reglera frågan om rätten till upphovsrättsligt
skyddade verk som tillkommit i undervisning inom högskolan, kan ett
antal situationer behöva diskuteras. Här är några exempel på vad som kan vara viktigt att ta upp:
- Hur hanterar man situationen när den anställde läraren
som skapat ett upphovsrättsligt skyddat undervisningsmaterial
säger upp sig? Vem har då rätt till det han skapat?
Om flera tillsammans producerat materialet, hur gör man då?
- Hur hanteras ett material som en lärare tagit fram på
sin fritid och som används vid undervisning på högskolan?
- Hur hanteras ett material som en lärare ombeds av högskolan
att ta fram för en specifik utbildning, mot att han får
undervisningsfri tid eller annan kompensation?
|
- Hur omfattande rättigheter anser sig högskolan eller
institutionen behöva?
- Ska den lärare som framställt ett upphovsrättsligt
skyddat undervisningsmaterial ha särskild ersättning
för det? Hur mycket?
- På vilket sätt kan högskolan disponera över
upphovsrättsligt skyddat material som en student producerat?
Studenternas producerade material
I en modern och flexibel utbildning kommer otvivelaktigt frågor
att uppkomma som rör hanteringen av studenternas upphovsrättsligt
skyddade material.
|